Kalite Nedir?

Kalite Nedir?

Kalitenin Tarihçesi
Kalitenin kökenleri bundan 4000 yıl kadar öncesine kadar uzanmaktadır.


Hammurabi Kanunları’nda bir inşaat ustasının yaptığı evin sağlam olmaması durumunda o inşaat ustasının öldürülmesi gerekir şeklindeki ifade tarihteki ilk kalite ifadesidir.
Kalitenin Kelime Anlamı
Kalitenin kelime anlamı olarak kökeni Latince Qualis (Nasıl oluştuğu) kelimesidir.
Kalitenin sözlük anlamı ise bir şeyin iyi ya da kötü olma özelliğidir.
 Kalitenin Tanımı
Kalite temelde müşterilerin beklentilerini karşılayabilmektir.
Son yıllarda kalite daha üstün ve daha iyi olmayı ifade eder.Kalite ile ilgili birçok farklı bakış açısı ve tanımlamalar var olması kalitenin aslında kişisel bir tarafı olduğu içindir.Herkesin kaliteye bakış açısı farklı olabileceği için tanımı da farklı olabilmektedir.
Ancak için çok genel bir tanım yapacak olsak,’ortaya çıkması istenen ürünün veya hizmetin daha önceden belirlenen beklenti ve kriterleri ne kadar karşılayabildiğidir’ diyebiliriz.
Ayrıca çeşitli kaynaklara göre kalite tanımları aşağıdaki şekillerde karşımıza çıkabilir;
·      Kalite,kullanıma uygunluktur.
·      Kalite; sistemin şartlara ve talebe uygunluğudur.
·      Kalite,bir mal ya da hizmetin belirli bir gereksinimi karşılayabilme yeteneklerini ortaya koyan karakteristiklerin tümüdür.
(Amerikan Kalite Kontrol Derneği)
·      Kalite; ürün ya da hizmeti ekonomik bir yoldan üreten ve tüketicinin isteklerine cevap veren bir üretim sistemidir
(Japon Sanayi Standartları Komitesi)
·      Kalite,belirlenen şartlarda ve sınırlı bir zaman dilimi içinde beklenen fonksiyonları karşılamaktır.
·      Kalite,bir ürünün kulanıma uygun olup olmadığını belirleyen spesifikasyonların tamamıdır.
·      Kalite,herhangi bir ürün grubunun özelliklerinin insanların o ürün grubu için isteklerini karşılayabilme seviyesidir.
Kalite kavramının günümüzdeki yorumu
Kalite düşüncesi uzun yıllardan beri sürekli yenilerek insana odaklanmayı başarmıştır ve sonuç olarak kalitenin sadece üretim denetimiyle görevlendirilmiş kişilerin değil iş yapan herkesin sorumluluğunda olduğu görülmüştür.
İşletmeler arasındaki daha iyiyi yapma ve daha çok müşteriye ulaşmak için yapılacak yarışın üretim adediyle değil üretim sonucu ortaya çıkacak çıktının kalitesi üzerine olması gerektiği düşüncesi artık yaygınlaşmıştır.
Dolayısıyla,eğer üretim sonucu ortaya çıkan çıktılar yani ürün ya da hizmet müşterilerin beklentilerini karşılıyorsa artık o ürünün kalitesinin iyi olduğu düşünülür ve o çıktıyı üreten üretici diğer rekabet ettiği üreticilere göre bir adım öne çıkmış olur.Bu da bize kalitenin aslında müşterilerin algısı ile bütünleşen bir kavram olduğunu göstermektedir.
Standart/Düşük/Yüksek Kalite
Müşterilerin bir ürün ya da hizmetten algıladığı performans beklenen özellikleri karşılıyorsa standart kalite ,beklenen performansın altında ise düşük kalite,beklenen performansın üzerinde ise yüksek kaliteli olduğu söylenebilir.
Müşteri beklentilerini ne derecede karşılıyorsanız aslında o kadar kaliteli ürün üretiyorsunuz demektir.
Kalitenin İşletmeler Açısından Önemi
Kalite , bir işletmenin sürdürülebilirliğinin en temel taşlarından biridir.Bir işletme eğer kaliteyi , sistemlerinin içine yedirmemişse , çalışanlarda kalite algısı ,bilinci yoksa , kalite sadece duvardaki Önce Kalite yazısı ile sağlanmaya çalışılıyorsa , o işletmenin uzun bir dönem ayakata kalma ihtimali sıfırdır.İsterseniz kalite beklentisi en düşük müşteriye ürün yapın gönderin eğer işletmenizde bir Kalite bilinci yoksa işletmenizin yaşaması maalesef imkansızdır.
Kalite Bilinici Oluşturmak için Neler Yapılmalı?
Kalite bilinci oluşturmak için planlı bir çalışma gerekir.Yalın üretim sistemi uygulamalarını kullanmak en sağlam sonuçları almanızı sağlar.Kalite ile ilgili olan konu Yerinde Kalite yani Jidoka ya da Jikotei Konketsu da denilen uygulamalardır.
Bu konuya ayrı yazıda değineceğim.

Sonuç olarak , kalite bir işletmede en öncelikli konuların başında olmalıdır.Bir işletmede en öncelikli konu İş Güvenliği olmalıdır , sonra Kalite , sonra Üretim Adedi gelir.Eğer bu mantığı oturtursanız işletmeniz büyür ve zamanla müşteriler sizinle çalışmak için sıraya girer.

Yorumlar